Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on parhaillaan keskellä suurta murrosta. Kehärata ja Länsimetro tuovat lisää vaihtoehtoja liikkumiseen, mutta samalla niiden rakennustyöt sotkevat alueen ruuhkaista liikennettä entisestään. Myös projektien isot budjetit mietityttävät monia. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten uudet liikennöijät lopulta otetaan vastaan. Tähän mennessähän erityisesti Länsimetro on herättänyt paljon keskustelua sekä puolesta että vastaan. Jos ajatellaan positiivisesti, pääkaupunkiseudun joukkoliikenne käy jatkuvasti monipuolisemmaksi ja samalla alueella liikkuminen ilman autoa helpottuu. Jo nyt on tarjolla todella paljon vaihtoehtoja, joista valita. Helsingissä ja lähiseuduilla voi liikkua todella kätevästi bussilla, raitiovaunulla, metrolla ja junalla. Lisäksi Kehäradan ja Länsimetron ansiosta yhä isompi alue on joukkoliikenteen piirissä. Tämän toivoisi rajoittavan pääkaupunkilaisten yksityisautoilua edes vähän – sen verran heikkoa Helsinginkin ilmanlaatu on viime aikoina ollut. Mukava lisä pääkaupunkiseudun liikenteeseen ovat myös Helsingin kaupungin lanseeraamat uudet kaupunkipyörät. Kirkkaankeltaisen mummopyörän voi lunastaa käyttöön rekistöitymällä käyttäjäksi ja maksamalla pienen kausimaksun. Yhteiskäytössä olevat pyörät ovat miellyttävä uusi askel kohti puhtaampaa ja reippaampaa kaupunkiympäristöä. Pyörien luulisi miellyttävän myös turisteja, sillä samanlaisia ratkaisujahan on tehty jo useimmissa muissa Euroopan pääkaupungeissa. Myös Kehärata on tervetullut lisä nimenomaan turismia ajatellen, sillä suora, kohtuuhintainen ratayhteys lentokentältä Helsingin keskustaan helpottaa matkailijoiden liikkumista huomattavasti. Kehärata onkin otettu vastaan ilahduttavan positiivisesti. Vaikka ilmassa onkin siis paljon positiivista pöhinää, on joukkoliikenteellä lähitulevaisuudessaan vastassaan myös aivan uudenlaisia haasteita. On mielenkiintoista nähdä, miten pääkaupunkiseudun joukkoliikenne reagoi esimerkiksi koko ajan yleistyviin Uber-takseihin sekä muihin vastaaviin palveluihin. Pystyykö perinteinen joukkoliikenne kilpailemaan tilauspalveluiden helppokäyttöisyyttä vastaan ja pitääkö vanha kunnon bussikyyti pintansa Ubereiden rinnalla? Haasteita on toki vastassa myös joukkoliikenteen omia projekteja ajatellen. Vain aika näyttää, miten joukkoliikenteen omat uudet liikenneväylät loppujen lopuksi otetaan käyttöön ja maksaako esimerkiksi Länsimetron käyttö suuret rakennusinvestoinnit takaisin. Kaiken kaikkiaan on positiivista, että alueen joukkoliikenne uudistuu ja että mukaan ilmestyy myös uusia toimijoita ja kokeiluja. Toimiva joukkoliikenne on elävän kaupunkikulttuurin ehdoton edellytys!

(Visited 61 times, 1 visits today)