Siirry suoraan sisältöön
Kuninkaankolmio » Blogi » Jokeri linja

Jokeri linja

Jokainen Itä-Helsingissä asuva ja Espoossa työskentelevä henkilö tietää, miten tuskaiseksi päivittäinen työmatka voi muodostua. Sama toimii toki myös toisinpäin, sillä jo Itäkeskuksen kauppakeskus työllistää tuhansia ihmisiä ympäri pääkaupunkiseudun. Omalla autolla helposti juuttuu kehäteiden ruuhkiin ja julkinen liikenne on suunniteltu kulkevaksi Helsingin keskustan suuntaan, josta toki on hyvät yhteydet Espooseen, mutta tällä tapaa työmatka venyy aivan liian pitkäksi. Poikittaisliikennettä varten perustettiin niin kutsuttu Jokeri linja, joka kulkee Itäkeskuksesta aina Espoon Westendiin. Jokeri linja oli odotettu ja tervetullut uudistus. Sen todistavat linjan päivittäiset käyttäjämäärät, sillä päivittäin linjaa käyttää arviolta 40 000 matkustajaa. Vaikka linjaa kutsutaankin nykyisin nimellä runkolinja 550, on Jokeri linja vakiintunut pysyvästi puhekieleen. Linja lähtee Itä-Helsingistä pysähtyen Oulunkylässä, Huopalahdessa, Pitäjänmäellä, Leppävaarassa, Tapiolassa ja saapuu lopulta Westendinasemalle. Espoossa on suuri määrä yrityksiä: varsinkin IT-alan yritykset ovat perinteisesti keskittyneet Espooseen, joten linjalle oli todellinen tarve. Vaikka kehäteitä on laajennettu Espoon päässä, mm. kaistoja on lisätty, ovat tiet silti auttamattoman ruuhkaisia, jos työmatkan kulkee omalla autolla. Bussikaistoilla liikenne on huomattavasti sujuvampaa, ja matka taittuukin kohtuullisessa ajassa. Ja mieluumminhan sitä lukee vaikka päivän lehden bussissa istuessa, ruuhkassa tuskailemisen sijaan. Poikittaisliikenne on aina ollut pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suurin ongelma. Linjat kulkevat aina Helsingin keskustan suuntaan, jolloin esimerkiksi tietyt työmatkat ovat lähes mahdottomia julkisia käyttäen. Poikittaislinjoille on suuri tilaus, ja niitä onkin viime vuosina perustettu useita. Jokeri linja on tarkoitus korvata junayhteydellä, ja Raide-Jokeriksi nimetty pikarautatie on kaavailtu valmistuvaksi vuoteen 2021 mennessä. Uudistus helpottaisi kymmenien tuhansien ihmisten päivittäistä työmatkaa ja lisäisi Espoossa sijaitsevien työpaikkojen houkuttelevuutta. Lisäksi myös Espoon metron valmistuminen auttaa Espoon suuntaan kulkemista ja toivottavasti vähentää henkilöautoliikennettä ja ruuhkia. Runkolinja 550 on palvellut työmatkalaisia jo vuosien ajan, ja linja on vakiinnuttanut asemansa. Sen tärkeys ymmärretään, ja linja helpottaa kymmenien tuhansien ihmisten päivittäistä elämää.

Avainsanat: